Symptomer ved urinsyregigt og podagra

Urinsyregigt viser sig som en akut gigtbetændelse i form af ømhed, hævelse og smerter i et enkelt eller flere led. Hyppigst rammes et led i storetåen, men også andre led kan angribes, f.eks. ankelled, knæled, håndled og fingerled.

Symptomerne ved urinsyregigt kommer typisk som pludselige og voldsomme anfald og udvikler sig i løbet af få timer. Du kan også få feber.

Lyt til dig til viden om urinsyregigt gennem vores podcast her på siden eller fortsæt med at læse mere nedenfor om urinsyregigt.

Hør podcast om urinsyregigt

Hvilke symptomer giver sygdommen? Hvordan kan den behandles? Og hvorfor er det vigtigt at tage sin medicin? Det er nogle af de spørgsmål, du får svar på i podcasten.

Akutte anfald

Får du pludselig smerter i et enkelt eller nogle få led, kan der være tale om urinsyregigt – især hvis de ømme led også er hævede, varme og har en skinnende, rødlig farve. Det ramte område bliver så ømt, at selv et lagen eller et let sengetæppes berøring kan være særdeles smertefuld. Et anfald kan komme uventet. Det kan også komme i forbindelse med fysisk anstrengelse, efter et større måltid med rigelige mængder kød eller fisk og alkohol eller i forbindelse med anden sygdom – f.eks. influenza.

Det første anfald kan vare fra nogle få dage til et par uger, men som hovedregel går det forholdsvist hurtigt over. Koncentrationen af urinsyre i kroppen ændrer sig ikke i forbindelse med et anfald, og de, der får anfald, har i reglen haft forhøjet urinsyre i blodet gennem flere år. Enkelte får kun ganske få anfald resten af livet – men de fleste oplever, at de kommer hyppigere og bliver voldsommere.

Anfald kan give varige skader

Hvis du er plaget af hyppige anfald, og sygdommen ikke bliver behandlet korrekt, vil du med tiden kunne udvikle varige skader i de berørte led. I enkelte tilfælde kommer der ligefrem kroniske ledsymptomer, som kan minde om leddegigt. Urinsyregigt kan også påvirke dine nyrer, fordi aflejringer af urinsyre kan give nyresten og forringe nyrefunktionen. Heldigvis sker det i dag meget sjældent, hvis sygdommen bliver behandlet i tide. Andre følger af utilstrækkelig behandling kan være type2 diabetes, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme.

Podagra: av, min storetå!

Den mest udbredte form for urinsyregigt er podagra. Her er det storetåen, der angribes – især hos midaldrende og ældre mennesker.

At netop storetåen er særligt udsat kan skyldes begyndende slidgigtforandringer, som ofte rammer leddene omkring storetåen. Når det slidte led bliver belastet – f.eks. ved gang eller løb – dannes der væske (vand med urinsyre) i leddet. Men da vandet forsvinder fra ledhulen dobbelt så hurtigt som urinsyre, øges koncentrationen af urinsyre lidt efter lidt, indtil urinsyren udfældes som krystaller, og det udløser et podagra-anfald.

Nogle tilfælde af slidgigt i storetåens led kan forveksles med podagra. Derfor kræver en sikker diagnose, at man undersøger ledvæsken i et mikroskop for at se, om den indeholder urinsyrekrystaller.

Gullig-hvide knuder (tofi) omkring leddene

Hos mange aflejres så meget urinsyrekrystal, at det kan ses gennem huden som gullig-hvide knuder omkring leddene, f.eks. på hænderne. Knuderne kaldes tofi, og tilstanden betegnes som toføs urinsyregigt.

Få rådgivning og viden

Som medlem af Gigtforeningen får du mulighed for at kontakte vores erfarne rådgivere, læse vores populære medlemsmagasin, og du støtter forskning i led- og muskelsygdomme til gavn for dig og andre.

Jeg er interesseret i et medlemskab

Senest opdateret 01.05.2023