Symptomer ved hypermobilitet – når du har hypermobile led

Hvis du er hypermobil, kan du bevæge dine led så meget, at de kan tage skade og blive ømme. Læs mere om symptomer ved hypermobilitet.

I hypermobile led er ledbåndene løse og stabiliserer derfor ikke leddene tilstrækkeligt. Leddene kommer nemmere i yderstillinger, og de kan overstrækkes så meget, at de kan tage skade og blive ømme. De følgende smerter er typisk belastningssmerter og træthedssmerter, fordi leddene bliver unødigt slidt. Det er dog ikke alle, der oplever gener.

Hypermobilitet bliver som regel opdaget i barndommen. Ledsmerter på grund af hypermobilitet kan forekomme uanset alder.

Hypermobilitet øger risikoen for:

• Forstuvninger – især i finger-, hånd- og fodled
  • Løfteskader
  • Skulderen går af led
  • Bækkenproblemer
  • Gener i forbindelse med graviditet
  • Nedsynkning af fodbuerne (platfod)
  • Tidlig udvikling af slidgigt (i 30-40 årsalderen)

Barnet

Det hypermobile barn har ofte en hypermobil mor. Større børn, der bevarer spædbarnets udtalte bevægelighed, bør undersøges nærmere, så man tidligt kan forebygge gener på grund af en mulig hypermobilitet.

Teenageren

Den hypermobile teenager kan være gymnastiklærerens yndlingselev og mere smidig end kammeraterne på samme alder. Mange elitegymnaster er hypermobile.

Men det kan også være, hun eller han har problemer med at koordinere de bløde led og derfor virker lidt kluntet og har svært ved at følge med.

Teenagere får ofte lændesmerter. Her vil det være godt at styrke koordination og muskulatur i lænd, mave og bækken.

Den voksne

Hvis du er hypermobil, kan du få smerter, hvis du på dit arbejde skal præstere mere, end dine led kan holde til. Erhverv med mange løft – for eksempel i plejesektoren, vuggestue eller byggebranchen – frarådes, hvis du har gener på grund af hypermobilitet.

Under en graviditet bliver alle led mere eftergivende. Er du hypermobil, betyder det, at de i forvejen ”løse” led bliver endnu ”løsere”. I denne periode er du derfor mere udsat for at få problemer med dine led.

Den ældre

I takt med at du bliver ældre, vil du måske opleve, at leddene bliver mere stive. Det forhindrer, at de kommer i yderstillinger – men det betyder ikke nødvendigvis, at du får færre smerter. På dette tidspunkt er der nemlig en ganske stor risiko for, at de hypermobile led er påvirket af slidgigt/artrose, der også kan medføre smerter.

Senest opdateret 27.04.2023