Mød en frivillig gå-vært i Gå med os

Mød Liselotte, der er frivillig gå-vært i Rudersdal.

"Jeg havde stadig meget at give af"

Liselotte Holmberg er næstformand i Gigtforeningens Hovedstad Nord-kreds og gå-vært i Gå med os.

"Da jeg holdt op med at arbejde på grund af min sygdom, følte jeg, at jeg stadig havde meget at give af. Jeg havde et behov for at bruge mig selv og byde ind," fortæller Liselotte.

Liselotte har artrose og fibromyalgi. Og som mange andre, der lever med gigt, er det, når Liselotte sidder stille eller ligger ned, at hun mærker sine smerter allermest. Derfor begyndte Liselotte at gå ture – og det hjalp. De mange gåture blev startskuddet til, at hun startede en gå-gruppe og siden er der blevet gået ture i Birkerød hver eneste torsdag.

"For rigtig mange er gå-gruppen et socialt fællesskab. Når man sidder derhjemme og ser, at det regner, er det fristende at blive indenfor. Men så kommer man i tanke om, at det er torsdag, og at gå-gruppen venter med åbne arme og varm kaffe – så glemmer man, at det regner og glæder sig til at komme afsted," fortæller Liselotte.

Selv er hun glad for, at gå-gruppen er blevet en succes, der ganske enkelt begyndte med et mødested og en kande med varm kaffe.

"Det betyder meget for mig at give andre med samme udfordringer muligheden for samvær og fysisk aktivitet. Det gør bare en forskel at være sammen. Flere fra gå-gruppen er endda begyndt at mødes indbyrdes og gå ture sammen andre dage på ugen."

Overvejer du at blive frivillig gå-vært?

Læs meget mere om, hvordan du bliver frivillig gå-vært. Du kan også skrive til os på Gaamedos@gigtforeningen.dk eller ringe på tlf. 39 77 80 65, hvor du uforpligtende kan høre mere om at blive gå-vært og se, om det er noget for dig.

Har du lyst til at gå sammen med andre?

'Gå med os' har gå-grupper forskellige steder i landet. Find en gruppe nær dig

Senest opdateret 22.06.2023