Hvorfor får man morbus Bechterew / Rygsøjlegigt?

Morbus Bechterew – rygsøjlegigt – opstår på grund af en såkaldt reumatisk inflammation (gigtbetændelse) – en betændelse uden bakterier, som opstår på grund af en fejl i immunsystemet. Betændelsen angriber for det meste de steder, hvor sener, ledbånd og ledkapsler hæfter på knoglerne. Men også ledhinden, en slags slimhinde inde i leddene, kan blive ramt.

Se kort film om udredning for inflammatorisk gigtsygdom

Arvelighed

Årsagen til, at nogle mennesker udvikler morbus Bechterew, kendes ikke, men arvelighed ser ud til at spille en rolle. Man ved således, at søskende og børn til mennesker med morbus Bechterew har en noget øget risiko for at få sygdommen.

Desuden er vævstypen HLA-B27, som er associeret til morbus Bechterew, arvelig. Hvis en af forældrene har morbus Bechterew og vævstypen HLA-B27, og den anden er rask og ikke har HLA-B27, vil risikoen for at få et barn med morbus Bechterew være omkring 7 procent

Man kan derfor sige, at der i nogle familier vil være flere personer, som har morbus Bechterew, men at der i de fleste familier kun vil være ét medlem med sygdommen.

Opmærksomhed ved ryggener

Da man i dag ikke kan forebygge sygdommen, har det ikke noget formål at bestemme vævstypen på børn uden ryg- eller ledgener. Får børn af forældre med morbus Bechterew eller søskende til en morbus Bechterew-patient ryg- eller ledsmerter, vil man imidlertid være opmærksom på risikoen. Man vil i så fald kunne stille diagnosen tidligere og dermed også sætte behandlingen hurtigere i gang.

Senest opdateret 19.01.2024