Laserterapi mod gigtsmerter

Terapeutisk laserterapi er en behandlingsform, som tilbydes på forskellige klinikker landet over. Ofte afprøves laserterapi som et supplement til øvrig behandling, f.eks. fysioterapi, kiropraktik eller genoptræning efter operation.

Ifølge udbyderne af laserterapi består behandlingen af koncentreret laserlys, som påvirker kroppens væv på celleniveau, hvor laserlyset stimulerer og genopretter cellernes funktion – og derved fremmer kroppens naturlige helingsproces, reducerer inflammation og lindrer smerter.

Effekt på gigtsygdomme

Laserbehandling mod smerter i bevægeapparatet mangler på nuværende tidspunkt evidens for en entydig effekt. Der er enkelte studier, som tyder på, at en vis smertelindring ved knæartrose kan forekomme.

Gigtforeningen konstaterer, at behandlingen tilbydes af nogle fysioterapeuter, og at nogle patienter, der har modtaget behandlingen oplever en effekt. På trods af dette, er det ikke en videnskabeligt baseret anbefaling af behandlingen fra Gigtforeningens side.

Bed om grundig information

Vil du gerne afprøve laserterapi, er det vigtigt, at din behandler informerer dig grundigt om formålet med behandlingen, mulige bivirkninger - samt hvornår du kan forvente en effekt, så du ikke risikerer at betale for ti behandlinger, uden at de har nogen virkning.

Download smertedagbog og få overblik over dine smerter

Smertedagbogen kan gøre dig klogere på dine smerter og hjælpe dig til at forstå, hvad der er godt og mindre godt for dig i forhold til smerterne. Den kan også være en hjælp, hvis du skal tale med din læge om håndtering og behandling af dine smerter.

Senest opdateret 20.09.2023