Alternativ behandling og gigt - svar fra Gigtforeningens sygeplejerske

Her kan du læse de mest hyppige svar om alternativ behandling, som Gigtforeningens sygeplejerske giver, når medlemmer kontakter rådgivningen.

• Troværdig information om alternativ behandling

Først og fremmest er det altid en god idé at tale med din læge om alternativ behandling, da det kan have en betydning for din øvrige behandling. Læs information om alternativ behandling. Du kan også finde meget nyttig viden på den norske hjemmeside NAFKAM, der er et norsk nationalt forskningscenter indenfor komplementær og alternativ behandling.

• Medicinsk cannabis til behandling af smerter

Hvis du ønsker, at afprøve cannabis for dine smerter anbefaler Gigtforeningen, at du taler med din læge om dine smerter og dit ønske om at prøve cannabis. Hvis din læge vurderer, at det er relevant, har lægen mulighed for at udskrive en recept på medicinsk cannabis til dig. Hvis din læge ikke ønsker, at behandle dine smerter med medicinsk cannabis, kan I tale om du kan få en henvisning til en smertelæge eller en smerteklinik, der kan vurdere dine smerter og hvilken form for medicinsk behandling, der eventuelt er relevant for dig, hvoraf cannabis måske kunne være en mulighed.
    Gigtforeningen fraråder, at du køber det andre steder end på apoteket. Lægemiddelstyrelsen har oplistet reglerne for køb af cannabis.

• Kan akupunktur anvendes som smertelindring?

Ja, som udgangspunkt kan akupunktur være en gavnlig og smertelindrende metode. Mange personer med gigt oplever en god effekt af akupunktur. Dog er der også nogle, der ikke synes, det hjælper på deres symptomer.

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har anerkendt akupunktur som en mulig behandlingsform. De har udarbejdet en liste over lidelser, som man mener, akupunktur har en god effekt på – herunder kroniske lændesmerter, gigtsmerter, hovedpine, forstoppelse m.m.

• Hvad er LDN og kan det bruges til behandling af smerter?

LDN står for Lav Dosis Naltrexon og er et præparat oprindeligt udviklet til behandling af morfinafhængighed og alkoholmisbrug. Undersøgelser har dog vist, at anvendelse af naltrexon i lav dosis, kan have en smertelindrende effekt på kroniske smerter og formentlig også kan anvendes til behandling af fibromyalgipatienter.

LDN er stadig ikke officielt godkendt til behandling af smerter og derfor udskrives det oftest ikke hos egen læge men på smerteklinikker, hvis de finder det relevant til netop dine smerter eller du deltager i kliniske forsøg.

Læs mere om LDN til behandling af kroniske smerter

Senest opdateret 15.06.2023