Hjælp og råd til dig med gigt - sådan kommer du videre

Få hjælp og råd af vores eksperter

Gigtforeningens rådgivning består af et tværfagligt team af eksperter, der har tid til at lytte og give dig personlig rådgivning om dine problemstillinger relateret til dit liv med gigt. Rådgivningen gives både telefonisk og skriftligt til Gigtforeningens medlemmer. Du har mulighed for at tale med socialrådgiver, ergoterapeut, fysioterapeut, sygeplejerske, advokat samt kostvejleder. Du kan derudover skrive til vores reumatolog.

I filmen ovenfor kan du møde nogle af eksperterne og høre dem fortælle, hvordan de kan hjælpe dig.

Få hjælp hos Gigtforeningens rådgivning

Kend dine rettigheder og muligheder i det offentlige

Når du får en kronisk sygdom som gigt, kan du helt eller delvist blive afhængig af det offentlige system, selvom behandlingsmulighederne ved gigt generelt er gode. Det er glædeligt, men det betyder også, at du kan opleve, du skal bevise over for myndighederne, at du har brug for hjælp.

Det vil primært være en sagsbehandler i din kommune, som du har kontakt med. Det er vigtigt, at du indgår aktivt i sagsbehandlingen, da det giver dig medindflydelse. Men det kræver, at du kender dine rettigheder og handlemuligheder i det offentlige system.

Gigtforeningen hjælper dig videre

Når du har gigt, kan du have brug for at blive hjulpet videre. For eksempel i forhold til arbejde, behandling og praktisk hjælp i hverdagen. Du synes formentlig også, at der er mange ting at holde styr på, og mange spørgsmål dukker op. Både lige når du har fået gigt og undervejs i din sygdom.

Det kan f.eks. være spørgsmål som:

• Skal jeg have en diagnose for at få hjælp?
  • Jeg er sygemeldt – hvordan vender jeg tilbage på arbejdet?
  • Kan jeg få gratis (vederlagsfri) fysioterapi?
  • Hvordan kan jeg få et genoptræningsophold?
  • Hvad sker der, hvis jeg får nyt fleksjob?
  • Arbejdsprøvning: Hvad skal jeg være opmærksom på?
  • Kan jeg få tilskud til fodpleje?
  • Kan jeg klage over fejlbehandling?
  • Kan jeg få psykologhjælp?
  • Hvordan søger jeg om hjælpemidler?
  • Kan jeg få hjælp til praktiske gøremål derhjemme?
  • Hvordan forbereder jeg mig til mødet med kommunen?

Få hjælp og råd her på siden – klik dig videre i menuen.

Senest opdateret 28.06.2023