Find din sunde balance

10. juni 2021

Jeg mener, at sundhed skal give dit liv kvalitet. Sundhed skal tage udgangspunkt i dig og være båret af realistiske målsætninger og konkrete fysiske og mentale handlinger, der giver dit liv mere kvalitet. Sundhed er ikke et fasttømret og uopnåeligt ideal, men en individuel vej, der resulterer i, at du har det godt og præsterer på det niveau, du ønsker.

Det vigtigste er, at du gør noget. Og at du hele tiden vælger at gøre noget. At du ikke stempler for meget ud og tager en lang periode, hvor det hele kan være lige meget Find et stabilt minimum og et realistisk maksimum for din daglige indsats. Det er derimellem, du finder din sunde balance.

Lad os sige, at du som minimum vil bruge 15 minutter på din sundhed hver dag. Det er dit minimum. Næste trin er 30 minutter. Og højeste trin er 60 minutter. Nu har du en klar definition af, hvad det kræver af tid at prioritere en sundere hverdag. Så er det op til dig at vælge, hvad tiden skal bruges på. Hvad der skal i dine sunde byggekasser. Det kunne f.eks. være:

  • Sundt morgenmåltid
  • Stort glas vand til alle måltider – og ét mellem måltiderne
  • En god nats søvn
  • Lidt mere bevægelse i hverdagen – f.eks. en rask gåtur
  • Et sundt mellemmåltid – f.eks. lidt ristede mandler
  • Sund frokost og/eller aftensmad med masser af grøntsager
  • Træning med en ven eller veninde

Jeg vil anbefale, at du i en periode skriver ned, hvad du gør. Både af sunde og mindre sunde ting. Du kan selv bestemme, hvor omfattende det skal være – fra stikord til mere udførlige tanker og følelser. Det vigtigste er, at du får det skrevet ned, og at du får sat ord på, hvordan ændringerne føles. På den måde får du et klart billede af, hvad og hvor meget der skal til, for at du bliver så sund, som du gerne vil.

Find din sunde balance:

1) Spis én ting hver dag, som giver maksimal nydelse og ingen dårlig samvittighed. Min ting er mørk chokolade.
2) Forbyd ikke dig selv noget – det øger trangen.
3) Gør ikke noget til et ritual – noget, du bare skal. Det øger fristelsen til at lade være.
4) Kom i gang med din sunde balance fra morgenstunden. Jo tidligere du kommer i gang, jo mere motiveret er du for at fortsætte. Og jo mindre er skaden, hvis du falder i, fx om aftenen med et glas rødvin eller en kage.
5) Det er dig, der har kontrollen. Lyt til din krop, og accepter, at alt i livet ikke skal være perfekt.

Læs også Gigtforeningens guide til, hvordan du får nye, sunde vaner


Kommentarer (4)

  • Helle Nygård Andersen

    Jeg kunne godt tænke mig at får nogen flere opskrifter på kost og sunde desserter..Da jeg er meget plaget af gigt i ben og fødder og hænder..😄😄og er overvægtig i forven og får åben sår P.S. får gigt penne😊😊

    • Kære Helle
      Vi tilføjer hele tiden nye sunde opskrifter inde på ‘Mad og gigt’ på vores hjemmmeside. Se Ugens opskrift i denne uge, det er en dejlig sommerdessert med jordbær udviklet af diætist Lotte Birk Thomsen.

  • Hej herinde det er noget dejligt stof i har skrevet her, jeg er glutenallerker og lackose arellerker og har iteret tygtarm og fibermulergi hovde pine og arme og nakke der smerter mig h ver dag. Jeg tager pauser er god ved mig selv da min krop har brug for det. Bager mit eget brød og gjort 10 år. Jeg lever sundt men kan ikke tabe mig. Som er øv drikker Ca 2 l hver dag og masser af grønsager. Mindre kød
    Mvh gurli Nielsen

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Felter med * skal udfyldes

Christian Bitz

Christian Bitz er en af vores gæstebloggere. Han kalder sig selv for sundhedsrealist med det klare mål at gøre Danmark sundere. Christian er uddannet cand.scient. i human ernæring og har været fast tilknyttet flere hospitaler, hvor han har været involveret i talrige forskningsprojekter og udvikling af maden til patienterne. Han har også været en del af Miljø- og Fødevareministeriets Advisory Board, der var et samarbejde på tværs af fem ministerier og skulle rådgive…

Læs nyeste indlæg